Whale Watch Tour en reizen naar Nelson (Abel Tasman NP) maandag 14 december 2015

14 december 2015 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vanochtend om kwart voor acht stonden we klaar bij het kantoor van Whale Watch. Het is opnieuw een zonovergoten dag, lekker rustig weer dus uitvaren is geen probleem. We krijgen eerst een voorlichtingsfilmpje over de boot en veiligheid, en dan gaan we in de bus naar de boot toe. Tis een mooie boot, met zitplaatsen. De crew bestaat uit 4 personen, waarvan 1 meisje als gids fungeert. De boot kan een hoge snelheid bereiken, das ook wel handig om een walvis te kunnen spotten die boven water komt om te ademen. Het zijn sperm whales, alleen mannetjes en ze blijven ongeveer een uur onder water totdat ze zo’n 10 minuten boven komen. Ze duiken tot ongeveer 2 kilometer diep, dus we varen nog wel een eindje the South Pacific op om tot die diepte te komen. Maar eerst gaan we kijken of we dolfijnen kunnen vinden, de dusky dolphins. Ze leven in groepen bij elkaar en omdat het nog vroeg is hebben we waarschijnlijk geluk. En ja hoor, op een gegeven moment vaart de boot een richting op en kunnen we allemaal naar buiten om te kijken. Helemaal super!!! Een hele grote groep dusky dolphins, ik krijg er helemaal kippenvel van! Zo leuk om te zien, ze spelen, duiken, slaan met hun staart op het water en zwemmen langs en onder de boot door. Supergaaf! Heleboel foto’s maken natuurlijk!

Dan gaan we verder op zoek naar de walvis en varen nu dan ook een heel stuk verder de zee op met hoge snelheid. Heerlijk gevoel is dat, gelukkig is er niemand in onze buurt die zeeziek wordt. Ondertussen vertelt het meisje van alles over de walvis. Het zijn mannetjes, voor de vrouwtjes is het water hier te koud en daarvoor zijn ze te dun, de vrouwtjes leven meer in het noordelijke tropische gedeelte. De kapitein stopt het schip en gaat met een bepaald apparaatje het water in om te luisteren of hij de “klik” hoort die een walvis altijd maakt. Maar nee, nog geen geluk. We varen nog een stukje verder en op een gegeven moment, ja hoor, daar komt er eentje naar boven. Wij weer rennen naar buiten natuurlijk en foto’s en films maken. Tjonge wat een grote walvis. Deze is ongeveer 18 meter lang en 40 tot 60 ton zwaar. Wat een gevaarte! Hij blijft zo een poosje liggen en spuiten met water en na een aantal minuten haalt ie nog een keer adem en gaat met een sierlijke zwaaistaart weer terug naar de diepte. Wat een geweldige ervaring om zoiets eens echt te zien!! Ook echt weer een kippenvelmomentje hoor! We varen nog weer verder want volgens de crew zit er in de buurt nog eentje. Ze werken samen met helicopters en andere boten. Zodra er een walvis wordt gesignaleerd, krijgt iedere boot hiervan een berichtje en kan er snel naar gevaren worden. En ja, nummer twee ligt al te wachten, haha! Ook weer zo’n grote en ook deze doet het rustig aan, echt mooi om te zien. Ook hij gaat na een aantal flinke ademhalingen weer naar de diepte, maar ook niet zonder eerst met z’n staart gedag te zeggen. Prachtig!.

Het is onze geluksdag, want we varen nu zelfs nog naar een derde walvis. Dat komt niet vaak voor. Volgens de crew is dit er eentje die een poosje is weggeweest en nu toch weer terugkomt. Het schijnt dat de walvissen erg trouw zijn aan hun omgeving en vaak weer terugkomen. Deze walvis doet het erg rustig aan, het lijkt zelfs of ie slaapt. We kunnen helaas niet meer wachten tot hij ondergaat, jammer, maar we moeten terug gezien de tijd.

Dit was echt een ontzettend supergave tour!!

Aan het einde van de ochtend als we terug zijn van de tour, pakken we het weer aan en rijden richting Nelson. Dit is nog zo’n dikke 300 kilometer, dus we moeten even doorzetten. We besluiten naar Motueka te gaan, zo’n 40 km ten noorden van Nelson naar Abel Tasman NP toe.

Hier blijven we weer eens twee overnachtingen op Top 10 Holiday Park Motueka, omdat we morgen graag willen wandelen, stranden bekijken, zonnen natuurlijk, want het is prachtig weer, morgen kan het 24 graden worden, helemaal te gek toch!

1. Karin:
    14 december 2015
    Wat wen prachtig verhaal! Ik krijg hoer zelfs nog kippenvel (of zou dat door de kou komen hier) Wat een superervaring!
  2. Buuf:
    14 december 2015
    Geweldig, jullie hebben ze echt gespot. Wat een reis maken jullie.
  3. Monique:
    14 december 2015
    Wat ontzettend gaaf lijkt me dat, jullie maken ons er enthousiast bij
  4. Pa en Ma:
    14 december 2015
    Word je nou niet helemaal hoteldebotel van al die indrukken?
    Ik denk dat wanneer je terug bent pas beseft wat jullie allemaal hebben gezien en meegemaakt.
  5. Robert en Marjolein Keizer:
    15 december 2015
    Pa en Ma,
    we moeten wel eerlijk zeggen dat het af en toe zeker vermoeiend is. Maar het weegt niet op tegen wat we allemaal zien! En zeker weten dat we thuis alles heel lang moeten herkauwen. We hebben nu heel vaak zoiets van: beleven we dit wel echt allemaal? Vandaar dat we ook ontzettend veel foto's maken!